Pieter Schelte, Allseas

Pieter Schelte, Allseas

Allseas legt momenteel in Korea de laatste hand aan hun ‘multi purpose vessel’ de Pieter Schelte. Eenmaal compleet zal de Pieter Schelte 382 meter lang en 124 meter breed zijn(!). Het is een zogenaamd dynamically positioned (DP-) vaartuig dat gebruikt kan worden voor de installatie, maar ook voor het verwijderen van complete offshore platforms (topsides lift capaciteit 48,000 t.!) Daarnaast heeft de Pieter Schelte ook nog een ‘stinger’. Hierdoor kan het ook als pijpen legger gebruikt worden. Sterker nog; de Pieter Schelte krijgt een capaciteit die maar liefst twee keer zo groot zal zijn als die van hun eigen Solitair die momenteel de grootste ter wereld is. De oplevering van de Pieter Schelte zal naar verwachting in de tweede helft van 2014 plaatsvinden Read Full Report. En begin 2015 moet het gereed zijn om offshore ingezet te kunnen worden.

Zoals gezegd; het vaartuig wordt voornamelijk in Korea gebouwd. Allseas bouwt de 16 Lift Control Assemblies in eigen beheer op hun werf in Heusden (NB) eli9xfg. Deze Lift Assemblies worden op een later tijdstip op de Pieter Schelte geplaatst. De Lift Assemblies zijn nodig voor het “vast grijpen” van de te tillen constructies. Dit zijn hoge druk hydraulisch units volgebouwd met controle panelen, bekabeling, instrumenten, etc.

Verschillende van onze specialistische Vageri werknemers assisteren Allseas momenteel met het management en supervisie voor dit project.

Share this post